X Onze afleveringskosten bedragen €695,- inclusief nieuwe apk, afleveringsbeurt en 6 maand Bovag garantie (auto's > € 4500,-)
Mail ons
info@whlease.nl
Bel ons
+31 (0)541 820 011

Elektrisch, hybride, benzine of diesel?

Stel, je gaat een auto leasen, dan betaal je een vast bedrag per maand. De kosten voor de verzekering, de wegenbelasting of het onderhoud zitten daar (afhankelijk van je contract) al bij inbegrepen. Echt ideaal. De enige variabele kosten die je hebt zijn de kosten voor brandstof. Voor het gemak houden we het er ook maar even op dat een elektrische auto op brandstof rijdt. Maar hoe kies je nou welke brandstof bij je situatie en wensen past? Een beetje kennis zal je goed op weg helpen. 

Benzine, ouwe vriend

Deze oude, vertrouwde vloeistof doet heel wat auto’s rijden. Toch is het bij de pomp even slikken. Benzine is duurder dan de andere brandstoffen. Natuurlijk kan je dit wel beperken door een zo zuinig mogelijke benzineauto te kiezen. Het formaat van de auto en het vermogen van de motor spelen hierbij een grote rol, maar ook de luchtweerstand. Bovendien maakt het groot verschil of je rustig cruiset of dat je pittig optrekt en rijdt als de snelste. Is je rijstijl van de snelle variant, dan zal je namelijk vaker de tank moeten bijvullen. Hier wordt je portemonnee misschien niet heel blij van, maar het voordeel van benzine is dat dit vrijwel overal verkrijgbaar is. Je hoeft dus nooit echt stil komen te staan. 

Een benzineauto heeft gemiddeld de hoogste CO2 uitstoot. Wel verschilt dit natuurlijk per soort auto en het soort motor dat erin zit. Moderne benzinemotoren zijn goed doorontwikkeld, waarmee de uitstoot ook kleiner is dan bij oudere motoren. 

De trekkracht van benzineauto’s is niet over een kam te scheren. Je kunt je natuurlijk voorstellen dat een Volkswagen Up niet hetzelfde kan trekken als een Volvo V70. Ook hier speelt het vermogen van de motor een grote rol, net als het gewicht van de auto. Het verbruik van een benzineauto gaat wel omhoog als je hier iets achter hangt, hij heeft immers meer gewicht mee te nemen. 

Powerrr: de dieselauto

Deze krachtpatser van een dieselauto verliest het aan populariteit. Hoewel het trekken van aanhangers en caravans geen probleem is voor auto’s die op diesel rijden, mag je niet zomaar elke stad meer inrijden. Er zijn steden die milieuzones hebben om de luchtkwaliteit te verbeteren. Dieselauto’s stoten minder CO2 uit dan benzineauto’s, maar oudere diesels spugen wel meer giftige uitlaatgassen de lucht in. Vanaf 2025 kunnen gemeenten nog weer strengere eisen invoeren. Ook andere landen in Europa hebben hier regels voor. Met een jong gebruikte diesel mag je de milieuzones doorgaans gewoon in. Maar rijd je graag een diesel, controleer dit dan wel even. 

Naast de sterke motor, is het ook een voordeel dat deze zuiniger is dan een benzineauto. Je kan dus op evenveel liter brandstof verder rijden. Daarnaast is de literprijs ook nog eens lager. Dubbel voordeel.

Aan de laadpaal met je elektrische auto 

Ben je een klimaatfanaat? Of wil je in elk geval klimaatvriendelijker rijden? Dan is de elektrische auto een mooie optie voor je. Tijdens het rijden komen er geen schadelijke uitlaatgassen vrij. En van het opladen wordt je portemonnee ook nog eens blij! Van de vier brandstoffen is elektriciteit namelijk de goedkoopste. Een berekening hiervan kan je lezen in onze blog hierover. 

Als je veel en vaak gebruik maakt van de auto, houd dan in gedachten dat je met een elektrische auto meer moet plannen. Afhankelijk van de sterkte van de accu, kom je (zonder tussentijds opladen) doorgaans het minst ver. Het is dan handig dat je weet waar je onderweg kan opladen. En omdat je langer aan de laadpaal staat dan aan de pomp, moet je er qua reistijd ook rekening mee houden. 

Lang niet elke elektrische auto is geschikt om te trekken.Ben je bijvoorbeeld een fanatieke caravan kampeerder, doe hier dan goed research naar. Komt de auto wel met trekhaak, dan heeft het trekken van een caravan, aanhanger of het dragen van fietsen gevolgen voor de afstand die je kan rijden. Door het gewicht en de aerodynamische impact, moet je sneller de accu opladen. Ontwikkelingen op dit gebied gaan snel, dus wie weet wat de toekomst brengt!

Het beste van allebei: de hybride auto

De hybride auto heeft zowel een elektromotor als een verbrandingsmotor. Doordat je zowel elektrisch als op benzine rijdt, heb je een lager brandstofverbruik. Dit betekent dat je minder geld aan benzine uitgeeft dan wanneer je alleen op benzine rijdt. Ook stoot je zo minder CO2 uit, omdat de elektromotor bijspringt. 

Als je vaker over de snelweg rijdt dan dat je steden doorkruist en je ziet een hybride auto wel zitten, let er dan op dat er hybride auto’s zijn waarbij de accu oplaadt bij het remmen. Dit geldt voor de mild hybrid en de full hybrid. Wellicht past een plug-in hybrid, die je oplaadt met een stekker, dan beter bij je. 

Net als bij een elektrische auto, kan ook niet elke hybride auto een trekhaak aan. Dit heeft onder andere te maken met de belasting die beide motoren aankunnen. Ook al ontwikkelt de hybride auto zich snel, is het toch goed om hierop te letten.

Keuzes, keuzes

Als je bij het maken van je keuze denkt aan de kosten, de afstand van je ritten, waar je rijdt, of je trekkracht nodig hebt en in welke mate jij rekening wil houden met het klimaat, dan zit je goed. Dus, sta jij straks aan de pomp of sluit je je auto aan op het net? Of kies je voor het beste van allebei?

elektrische auto